Eddy Roos (1949)

LIESBETH
1989 | brons
bruikleen Het Drentse Landschap

Voor Eddy Roos is een beeld vooral een sierlijke beweging in de ruimte. In de kunst heet zo’n beweging een arabesk. Roos leerde het begrip van Paul Grégoire tijdens zijn opleiding aan de Rijksakademie in Amsterdam van 1965 tot 1972. Na een verblijf in Milaan, waar hij les kreeg van Giacomo Manzú, vestigde Roos zich in 1975 in het Groningse Uithuizen. Bij borg Verhildersum in Leens ontwierp hij een beeldentuin met twaalf beelden. Een ervan is Liesbeth, waarvan meerdere exemplaren bestaan. Net als dansers nemen de modellen expressieve poses aan. Behalve een object van schoonheid kan het lichaam zo ook een abstract teken zijn dat een emotie of iets anders uitdrukt.

Eddy Roos (1949)

LIESBETH
1989 | brons
bruikleen Het Drentse Landschap

Voor Eddy Roos is een beeld vooral een sierlijke beweging in de ruimte. In de kunst heet zo’n beweging een arabesk. Roos leerde het begrip van Paul Grégoire tijdens zijn opleiding aan de Rijksakademie in Amsterdam van 1965 tot 1972. Na een verblijf in Milaan, waar hij les kreeg van Giacomo Manzú, vestigde Roos zich in 1975 in het Groningse Uithuizen. Bij borg Verhildersum in Leens ontwierp hij een beeldentuin met twaalf beelden. Een ervan is Liesbeth, waarvan meerdere exemplaren bestaan. Net als dansers nemen de modellen expressieve poses aan. Behalve een object van schoonheid kan het lichaam zo ook een abstract teken zijn dat een emotie of iets anders uitdrukt.