Han Wezelaar (1901-1984)

REMBRANDT
1969 | brons
bruikleen Eindhoven Museum

In 1925 was Han Wezelaar de eerste leerling van de Russische beeldhouwer Ossip Zadkine in Parijs. Vijf jaar later verruilde hij het expressionisme van Zadkine voor het ingetogen neoclassicisme van Charles Despiau en Aristide Maillol. In 1934 keerde hij terug naar Amsterdam, waar de beeldhouwkunst nog altijd nauw verbonden was met architectuur. Wezelaar maakte zich sterk voor het vrije beeld. Deze Rembrandt uit 1969 is een kleine versie van het beeld bij de Riekermolen op de Amsteldijk, dat de 300ste sterfdag van de wereldberoemde schilder gedenkt. Aan de hand van tekeningen en prenten kon worden achterhaald dat Rembrandt op deze plek vaak schetsen maakte.

Han Wezelaar (1901-1984)

REMBRANDT
1969 | brons
bruikleen Eindhoven Museum

In 1925 was Han Wezelaar de eerste leerling van de Russische beeldhouwer Ossip Zadkine in Parijs. Vijf jaar later verruilde hij het expressionisme van Zadkine voor het ingetogen neoclassicisme van Charles Despiau en Aristide Maillol. In 1934 keerde hij terug naar Amsterdam, waar de beeldhouwkunst nog altijd nauw verbonden was met architectuur. Wezelaar maakte zich sterk voor het vrije beeld. Deze Rembrandt uit 1969 is een kleine versie van het beeld bij de Riekermolen op de Amsteldijk, dat de 300ste sterfdag van de wereldberoemde schilder gedenkt. Aan de hand van tekeningen en prenten kon worden achterhaald dat Rembrandt op deze plek vaak schetsen maakte.