Caspar Berger (1965)

DAVID (ZELFPORTRET ii)
2009 | brons
bruikleen particuliere collectie

Tijdens zijn studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht van 1990 tot 1992 raakte Caspar Berger in de ban van de Italiaanse renaissancekunst. Voor dit beeld gebruikte hij het hoofd van Michelangelo’s beroemde David in Florence. Van dichtbij zie je dat het is bedekt met allemaal gezichten. Het zijn afgietsels van het gezicht van de kunstenaar. De tientallen gesloten ogen contrasteren met de indringende blik van de Bijbelse held. Door delen van zijn eigen lichaam te kopiëren, wil Berger de grens tussen hemzelf en het kunstwerk opheffen. Maar tegelijkertijd vermenigvuldigt hij zichzelf en stelt hij zijn uniciteit als mens en kunstenaar ter discussie.

Caspar Berger (1965)

DAVID (ZELFPORTRET ii)
2009 | brons
bruikleen particuliere collectie

Tijdens zijn studie aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht van 1990 tot 1992 raakte Caspar Berger in de ban van de Italiaanse renaissancekunst. Voor dit beeld gebruikte hij het hoofd van Michelangelo’s beroemde David in Florence. Van dichtbij zie je dat het is bedekt met allemaal gezichten. Het zijn afgietsels van het gezicht van de kunstenaar. De tientallen gesloten ogen contrasteren met de indringende blik van de Bijbelse held. Door delen van zijn eigen lichaam te kopiëren, wil Berger de grens tussen hemzelf en het kunstwerk opheffen. Maar tegelijkertijd vermenigvuldigt hij zichzelf en stelt hij zijn uniciteit als mens en kunstenaar ter discussie.