Jan Bronner (1881-1972)

KEESJE, HET DIAKENHUISMANNETJE
1947 | brons
bruikleen Beelden aan Zee, Den Haag

Tussen 1914 en 1947 leidde Jan Bronner als hoogleraar aan de Rijksakademie in Amsterdam tientallen beeldhouwers op. In diezelfde periode werkte hij aan het Hildebrand-monument in Haarlem, een stenen beeldengroep met fontein, die de 19de-eeuwse schrijver Hildebrand en acht personages uit zijn boek Camera Obscura voorstelt. Dit is het model voor het beeld van Keesje, zoals het arme diakenhuismannetje in het verhaal heet. Het beeld is hoekig en compact, eerder architectonisch dan organisch. Bronners motto was dan ook “beeldhouwkunst is architectuur en architectuur is beeldhouwkunst”. Hij bewonderde vooral de beelden aan gotische kerken in Frankrijk.

Jan Bronner (1881-1972)

KEESJE, HET DIAKENHUISMANNETJE
1947 | brons
bruikleen Beelden aan Zee, Den Haag

Tussen 1914 en 1947 leidde Jan Bronner als hoogleraar aan de Rijksakademie in Amsterdam tientallen beeldhouwers op. In diezelfde periode werkte hij aan het Hildebrand-monument in Haarlem, een stenen beeldengroep met fontein, die de 19de-eeuwse schrijver Hildebrand en acht personages uit zijn boek Camera Obscura voorstelt. Dit is het model voor het beeld van Keesje, zoals het arme diakenhuismannetje in het verhaal heet. Het beeld is hoekig en compact, eerder architectonisch dan organisch. Bronners motto was dan ook “beeldhouwkunst is architectuur en architectuur is beeldhouwkunst”. Hij bewonderde vooral de beelden aan gotische kerken in Frankrijk.